Vraag en antwoord verzekeringen

>Waarom een verzekering afsluiten?

Om te voorkomen dat u tegen vervelende (financiële) consequenties aanloopt bij tegenslag of ziekte, waardoor uw vaartocht niet kan doorgaan, of om u te verzekeren tegen materiële schade of letselschade tijdens de vaartocht, adviseren wij u altijd een annulerings- en/of reisverzekering af te sluiten voor uw vaartocht.

>Waarom een annuleringsverzekering afsluiten?

Een annuleringsverzekering beschermt de deelnemers van uw vaartocht tegen een financiële tegenvaller als de vaartocht door onvoorziene omstandigheden zoals ernstige ziekte, ongeval of overlijden niet kan doorgaan of als uw vaartocht wordt afgebroken vanwege een onvoorziene gebeurtenis.

>Waarom een reisverzekering afsluiten?

In aanvulling op de annuleringsverzekering raden wij u ook een reisverzekering aan. Bij deze verzekering zijn alle deelnemers standaard verzekerd van directe, persoonlijke hulp bij pech, ongeval of ziekte tijdens de vaartocht. Daarnaast zijn geneeskundige kosten, ongevallen en aansprakelijkheid meeverzekerd. Ook verlies van bagage, groepsbagage als groepsproviand, meegenomen (les)materiaal en apparatuur en schade als gevolg van bijzondere sporten, zijn meeverzekerd.

>Heeft NAUPAR een verzekering voor dagtochten?

NAUPAR heeft geen reis-of annuleringsverzekering voor dagtochten. Wij adviseren u deze af te sluiten via uw eigen verzekeringsinstantie. Voor uw feest, bruiloft of jubileum raden we de speciale feestverzekering van Ditzo aan.

>Heeft NAUPAR een verzekering voor meerdaagse tochten?

Voor meerdaagse tochten kunt u via NAUPAR bij De Europeesche verzekeringen, dé specialist in reis- en recreatieverzekeringen, de volgende verzekeringen afsluiten voor uw vaartocht met een groep:

  • Annuleringsverzekering
  • Reisverzekering

Lees meer over de verzekeringen, hoe u deze afsluit en waar u eventueel een annulering of schade kunt melden en een link naar de brochure en schadeformulieren op de pagina verzekerd op reis.

>Wie kan de annuleringsverzekering afsluiten?

De annuleringsverzekering kan alleen worden afgesloten als u in België, Nederland of Duitsland woont. Let op: ook uw gasten dienen in een van deze drie landen te wonen. Voor andere landen en gasten die uit een ander land komen, raden we u aan om contact op te nemen met uw lokale verzekeringsinstantie.

>Wie zijn er verzekerd bij een annuleringsverzekering?

Met een annuleringsverzekering zijn alle deelnemers van de vaartocht uitstekend beschermd. Alle reisgenoten van de persoon die de vaartocht boekt of heeft geboekt is met deze verzekering gedekt tegen de kosten van annulering, zowel vóór als tijdens de reis.

>Biedt NAUPAR ook een Zittenblijversverzekering aan?

Indien u heeft gekozen voor een AllRisk Annuleringsverzekering en de situatie is onvoorzien en buiten uw schuld, dan zijn deelnemers die voor de vaartocht ‘blijven zitten’ verzekerd. De dekking geldt tevens als een (school)herexamen onverwachts binnen de verzekerde reistijd valt of als het herexamen is gepland binnen 14 dagen na de laatste dag van de reis.

>Ik heb meerdere schepen geboekt met één groep, kunnen we dan één verzekering voor de gehele groep afsluiten?

De verzekering is voor één schip en daarbij voor hooguit het maximaal aantal personen dat op het schip past.

>Bieden jullie ook een annuleringsverzekering die coronagevallen afdekt?

Alleen voor klanten die voor de All-Risk dekking van de annuleringsverzekering hebben gekozen en de verzekering voor 27 februari 2020 hebben afgesloten is dit gedekt.

>Welke kosten zijn van toepassing voor de totale arrangementsprijs?

Standaard is de offerte voor de annuleringsverzekering gebaseerd op de huurprijs van het schip. Wilt u naast de scheepshuur ook catering, het busvervoer en eventuele andere extra services meeverzekeren dan kunnen we u daarvoor een aangepaste offerte sturen. Deze kunt u aanvragen via [email protected]

>Moeten voor de annuleringsverzekering de namen van iedere deelnemer van de groep doorgegeven te worden?

Voor het afsluiten van de verzekeringspolis hebben we naast betaling ook een complete deelnemerslijst nodig. Van elke deelnemer hebben we de volgende informatie nodig: voornaam, achternaam en geboortedatum. De deelnemerslijst kunt u zelf opmaken (in Word of Excel) en mailen naar [email protected]. Op het moment dat wij uw betaling en deelnemerslijst hebben ontvangen, krijgt u van ons uw verzekeringspolis. Let op: zonder complete deelnemerslijst is het niet mogelijk de verzekering af te sluiten. De deelnemerslijst kunt u na afsluiting eventueel nog aanpassen. Het is belangrijk dat u uw annuleringsverzekering direct afsluit bij boeking van uw reis om gebruik te kunnen maken van de volledige dekking.

>Ik heb een bus geboekt; kan deze worden meeverzekerd?

U kunt de bus ook meeverzekeren bij uw annuleringsverzekering. Indien u dit bij de aanvraag opgeeft nemen we deze wens mee in de offerte. Voor het berekenen van de kosten, telt u de huurprijs van de bus[NO1] op bij de totale huursom.

>Hoe kan ik een schade of annulering melden?

Indien u (gedeeltelijk) wilt annuleren of de vaartocht voortijdig heeft moeten afbreken kunt u de schade melden / declareren via het schadeformulier annulering van de Europeesche verzekeringen dat u op de pagina verzekerd op reis kunt downloaden. 

>Wat heeft De Europeesche verzekeringen nodig bij een annulering als het schip als gevolg van storm niet uit kan uitvaren?

De Europeesche verzekeringen heeft de polis en de deelnemerslijst nodig; deze worden door NAUPAR aangeleverd. De Europeesche verzekeringen kijkt zelf of de windkracht inderdaad boven 7 Beaufort was. Ze vragen vaak ook om bevestiging van de schipper dat er niet uitgevaren is vanwege te harde wind.

>Ik heb catering/boodschappen besteld, maar het schip mag wegens te harde wind niet uitvaren.

We besluiten om het schip toch op te gaan om van de catering gebruik te maken. Krijg ik in dit geval wel geld retour voor de huur van het schip? U krijgt per dag dat er niet gevaren kan worden 70% van de dagprijs vergoed.

>De organisator van de reis wordt ziek. Kan de groep in zijn geheel annuleren?

Ja, annuleert een van de reisgenoten de reis vanwege een van de in de voorwaarden genoemde redenen, worden de annuleringskosten voor alle reisgenoten vergoedt.

>Een willekeurig iemand uit de groep is ziek, krijgt deze persoon individueel zijn geld terug?

In geval van overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongeval letsel kan een willekeurig iemand uit de groep geld terugkrijgen, mits deze persoon heeft mee betaald aan de huursom en dus daadwerkelijk financiële schade ondervindt van de annulering.

>Een familielid van iemand in de groep wordt ziek. De groep heeft een groepsverzekering voor annulering afgesloten. Kan de gehele groep annuleren?

Niet de hele groep kan annuleren. Degene van wie familie in 1e of 2e graad overlijdt, ernstig ziek wordt of door ernstig ongeval letsel oploopt kan annuleren. Hij/zij krijgt dan zijn/haar gedeelte van de huursom vergoed, mits hij/zij ook persoonlijk mee betaald heeft aan de huursom.

>Waarom Europeesche verzekeringen?

De Europeesche verzekeringen is de specialist in reis- en recreatieverzekeringen. Via de Europeesche bent u, tegen een scherpe premie, uitstekend verzekerd.

Naar service & contact

Chat

Via de chatknop rechtsonder kunt u tijdens kantooruren chatten met een medewerker.

Contactformulier

Leg uw vraag of opmerking voor via het contactformulier.

E-mailadres

U kunt ons bereiken via ons e-mailadres [email protected] en voor bestaande boekingen via [email protected]. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.

Met een groep jongeren zeilen in Nederland of op Plastic Soup Expeditie? Vraag de gratis inspiratiegids aan.