Coronamaatregelen aan boord

Graag bieden wij u een veilig en onbezorgd verblijf aan boord van de schepen. Daarom hebben de schippers coronamaatregelen aan boord van de schepen getroffen, om de risico’s op besmetting en verspreiding tijdens uw vaartocht zoveel mogelijk te voorkomen.

Deze maatregelen zijn gebaseerd op het protocol van de BBZ, de branchevereniging van de chartervaart, en goedgekeurd door de Nederlandse Rijksoverheid.

Coronamaatregelen aan boord

Coronamaatregelen voor een veilig verblijf aan boord

Op de schepen doen de schippers er alles aan om de risico’s op besmetting en verspreiding zoveel mogelijk te voorkomen, zodat u optimaal kunt genieten van het zeilen met een groep in Nederland. Onderstaand treft u een uitwerking van de brancheprotocollen die voor de schippers zijn opgesteld door de branchevereniging BBZ. Op deze pagina vatten we de belangrijkste punten voor u samen. Wij wensen u een plezierige en veilige vaartocht.

Coronamaatregelen voor de vaartocht

  • Voorafgaand aan de vaartocht informeert de schipper u over het coronaprotocol en vraagt alle deelnemers een gezondheidscheck te doen om te kijken of er sprake is van verschijnselen die mogelijk op corona duiden. 
  • Bij eventuele klachten die duiden op corona, verzoeken wij u thuis te blijven, zodat u anderen niet in gevaar brengt.
  • Tevens vragen we u de contactgegevens van alle groepsleden vast te leggen, zodat in geval van besmetting een contactonderzoek door overheidsinstanties kan plaatsvinden.
  • De bemanning op het schip is op de hoogte van alle maatregelen en de ruimtes zijn extra goed schoongemaakt en geventileerd.

Algemene coronamaatregelen aan boord

  • In de gezamelijke ruimtes wordt het maximale aantal gelijktijdig toegestane personen aangeven.
  • Waar nodig zijn afstandsmarkeringen aangebracht en wordt met vloermarkeringen de wandelroute aangegeven.
  • Daarnaast hangen overal hygiënerichtlijnen, zijn er voldoende desinfecteermiddelen en papieren handdoeken aanwezig.

Algemene coronamaatregelen bij het inchecken

  • Bij de ingang(en) van het schip heeft u een mogelijkheid om uw handen te ontsmetten.
  • De bemanning organiseert het aan boord gaan met gepaste 1,5 meter afstand en herhaalt de gezondheidscheck.
  • Bij aankomst vertelt de bemanning over de corona-maatregelen en hoe u zelf kunt bijdragen aan een veilige omgeving.

Algemene coronamaatregelen tijdens de vaartocht

  • De bemanning houdt dagelijks een briefing over wat goed gaat, beter kan en moet worden aangepast m.b.t. extra beschermings- en hygiëne maatregelen.
  • Er vindt regelmatig ontsmetting van contactoppervlakken plaats, zoals deurklinken, trapleuningen, tafels, relingen, lichtknoppen en andere zaken die veelvuldig worden aangeraakt.
  • Tijdens het zeilen houdt iedereen anderhalve meter afstand. Als dat onmogelijk is mag de anderhalve meter afstand tijdelijk worden losgelaten.
  • Voorafgaand en na afloop houden personen van 18 jaar en ouder wél 1,5 meter afstand tot elkaar.

Gedragscodes in de haven

  • De bemanning organiseert het van boord gaan met gepaste 1,5 meter afstand.
  • Voorkom groepsvorming op de wal.
  • Als u iemand anders op de steiger tegenkomt, laat dan degene voorgaan die van de steiger af loopt (of wacht tot je elkaar op een veilige afstand kunt passeren).

Algemene coronamaatregelen na de reis

  • Er wordt contact met u opgenomen indien er binnen 14 dagen, na het verlaten van het schip, een besmetting is geconstateerd.

Tenslotte

We streven ernaar om uw geplande uitje met een groep zo veilig mogelijk te maken en proberen u zo volledig mogelijk te informeren over de laatste maatregelen, protocollen aan boord en ontwikkelingen rond corona via de speciale corona-pagina. De scheepseigenaren/schippers zorgen voor de uitvoering van de protocollen aan boord. En u kunt natuurlijk ook mee helpen door uw aankomst te spreiden, altijd 1,5 afstand te bewaren en de aanwijzingen van de bemanning zoveel moglijk op te volgen. Alleen samen krijgen we corona er onder.

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog een vraag over een boeking, annulering of ontbinding i.v.m. COVID-19, dan kunt u deze het beste mailen naar ons serviceteam via service@naupar.com. Voor deze vragen hebben we namelijk iets meer informatie en tijd nodig om u zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Het serviceteam doet er alles aan om het voor u uit te zoeken en u zo snel mogelijk terug te bellen. Dit kan echter 1 tot 2 dagen duren.