Wanneer is de Klipper gebouwd?

Tussen 1890 en 1925 werden de klippers in Nederland gebouwd. Een zeilschip met zeer snelle zeileigenschappen. De klipper is herkenbaar aan een spitse boeg, platte bodem en overhangend achtersteven.

Met de smalle bouw, maar wel een groot zeiloppervlakte is het relatief kleine zeilschip een snelle zeiler.

De Klipper werd gebruikt in de handel

De Nederlandse klippers zijn gebaseerd op hun voorganger die de internationale zeeën bevaarden.

Vanwege hun snelheid werden zij vooral voor de handel in goederen die niet veel ruimte innamen, zoals seizoensgebonden producten, thee, specerijen en waardevolle ladingen of voor het passagiersvervoer gebruikt.

Klippers

Bekijk alle

Meer informatie over de Hollandsche zeilvloot

Klipper

De klippers gebouwd voor de Nederlandse binnenvaart zijn boven de waterlijn hetzelfde als hun soortgenoten, echter hebben zij een platte bodem. Bovendien werden ze gebouwd van ijzer en staal, in plaats van hout. Met een platte bodem waren de Nederlandse klippers uitermate geschikt voor de Nederlandse binnenvaart. Door hun snelle zeileigenschappen werden zij vooral ingezet om etenswaren of andere goederen die konden bederven te vervoeren.

Tegenwoordig zijn de klippers niet meer in de vaart als vrachtvervoerders. Wel zijn er een groot aantal actief in de chartervaart en kunt ook u aan boord van een klipper genieten van een dag, weekend of een hele vakantie op de Nederlandse wateren. De zeilschepen die vroeger in de vrachtvaart dienst deden worden ook wel de ‘bruine vloot’ genoemd en beschouwd men als Nederlands varend erfgoed.

Over NAUPAR

NAUPAR heeft meer dan 40 jaar ervaring in het organiseren van vaartochten met o.a. klippers, maar ook schoeners, tjalken, aken en barken op de Nederlandse binnenwateren. Wij bieden:

  • Een ruime keuze aan traditionele zeilschepen
  • Met en zonder schipper
  • Vanuit 16 verschillende vertrekhavens