Midweek Plastic Soup Expeditie

Midweek Plastic Soup Expeditie

Plastic zit inmiddels overal: in de oceanen, rivieren, meren, dieren en zelfs in ons lichaam. Deze plastics vergaan niet en vallen uiteen in microplastics die je bijna niet meer ziet met het blote oog. En ze zitten helaas ook in het IJsselmeer, Markermeer en de Waddenzee. Hoeveel dat inmiddels is, waarom dit niet goed is voor mens, dier en milieu en welke stappen leerlingen zelf kunnen ondernemen om nog meer plasticvervuiling te voorkomen, ontdekken jongeren tijdens de Plastic Soup Expeditie op een traditioneel zeilschip.

Terwijl leerlingen een aantal fantastische dagen op een authentiek zeilschip beleven, worden ze tijdens deze ontdekkingstocht niet alleen aan het denken gezet over de plasticproblematiek, maar ervaren ze ook de urgentie en worden ze met een challenge uitgedaagd om erger te voorkomen en duurzamere keuzes te maken in de toekomst. Ondertussen leren ze elkaar beter kennen, samenwerken, onderzoeken en is er voldoende ruimte om te ontspannen, spelletjes te doen en gezellig bij te praten. Een educatief schooluitje met impact én fun!

De Plastic Soup Expeditie in het kort

Tijdens deze interactieve expeditie leren jongeren veel over zichzelf en de groep. Daarnaast leren ze heel veel over plastic, het probleem en de oplossingen. Dit arrangement biedt u:

  • De introductieles ‘Plastic Soup’, een les over de plastic problematiek, die u ter voorbereiding kunt geven in de klas.
  • De challenge ‘Plasticdieet’, waarbij leerlingen onderzoeken hoeveel plastic ze verbruiken tijdens de vaartocht of thuis en waarbij ze worden uitgedaagd om naar alternatieven te zoeken.
  • Een gevarieerde zeiltocht over het IJsselmeer, Markermeer of de Waddenzee met een verdiepende les over microplastics in het water, waarbij leerlingen de unieke mogelijkheid krijgen om zelf naar microplastics te vissen en het plasticprobleem te ervaren.

De plasticproblematiek

Zeventig procent van plastic dat ooit wereldwijd werd geproduceerd, wordt slechts eenmalig gebruikt. Daarna belandt deze Single Use Plastics (SUP), zoals het ook wordt genoemd, op de vuilnisbelt en verdwijnt er elke minuut een vrachtwagen vol plastic in onze oceanen. Het vervelende van plastic is dat het niet vergaat. Het valt in kleine deeltjes uiteen en deze microplastics zitten inmiddels overal. Met recyclen alleen lossen we het probleem niet op. Dit moet aangepakt worden bij de bron en dat betekent bewuster omgaan met plastic en verminderen waar mogelijk.

Leren – uitdagen – ervaren. U krijgt bij dit arrangement:

  • De introductieles ‘Plastic Soup’(gratis): dit is een interactieve digibordles voor in de klas, met filmpjes, vragen en opdrachten over plasticvervuiling, de omvang, bronnen en de gevolgen van de plastic soep. Ook de uitdagingen van recycling komen aan de orde en wat leerlingen zelf kunnen doen om het plasticgebruik te verminderen. U krijgt verder een docentenhandleiding en een poster met tips om het plasticverbruik te verminderen. Lesduur is max. 30 – 50 minuten. U heeft zelf een goede internetverbinding en een scherm nodig.
  • De challenge ‘Plastic dieet’ (gratis): met deze challenge daagt u leerlingen uit dieper in te gaan op de materie, hun gedrag en bijdrage aan het plasticprobleem te onderzoeken en op zoek te gaan naar oplossingen om zelf het wegwerpplastic-afval te verminderen. Dit kunt u ze thuis in hun eigen leefomgeving laten doen, of tijdens de vaartocht op het schip. U krijgt een docentenhandleiding en voor de leerlingen een plasticdieet-werkblad, -logboek en -beloften. Tijdsduur: 1 tot 2 lesuren.
  • De les ‘Microplastics in het water’ (optioneel): een verdiepende les aan boord van het schip. Tijdens de midweek onderzoeken de leerlingen d.m.v. waterproeven hoeveel microplastics er in het water van het IJsselmeer, Markermeer of de Waddenzee zitten. De jongeren verzamelen verschillende samples water, die vervolgens worden gefilterd en geanalyseerd. Dit kunnen jullie meerdere malen en op verschillende locaties doen. Bijvoorbeeld op het open water, in de haven of in de buurt van een strand. Hiermee creëert u meer bewustzijn over het plasticprobleem bij de leerlingen. U krijgt een docentenhandleiding, instructies en een kit bestaande uit een filter & membranen voor de waterproeven. Duur max. 2 uur.

Wat valt er te beleven tijdens de vaartocht

Naast de les en challenge is er aan boord nog meer te doen. Leerlingen helpen bij het zeilen, navigeren, koken, ze draaien corveedienst en er is genoeg tijd voor ontspanning: lekker bijpraten, zonnen op het dek, spelletjes doen, tekenen, fotograferen of zwemmen.

Afhankelijk van het gekozen vaargebied zeilt u naar een havenplaats, een eiland, of u kiest voor een nachtje offgrid. Een fantastische ervaring. Zeker voor jongeren die opgroeien in een stad is het een bijzondere ervaring om zo dicht bij de natuur te zijn. Om op je blote voeten te lopen, vogels te horen en de stilte van de nacht te ervaren, met een beetje mazzel onder een flonkerende sterrenhemel.

Is de Plastic Soup Expeditie voor iedereen leuk

Dit arrangement biedt voor iedereen wel wat en in het bijzonder voor scholen die betrokken zijn bij de natuur en iets willen doen tegen de plasticvervuiling. Er is genoeg tijd voor de jongeren om te ontspannen en elkaar beter te leren kennen. Daarnaast werken ze samen aan de proeven en de challenge, tijdens het zeilen, koken en het schoonhouden van het schip. Dat is nuttig en leerzaam. Want samen de zeilen hijsen of boodschappen doen en koken, doet een beroep op hele andere vaardigheden dan wanneer je samen een presentatie voorbereidt of een verslag maakt. Daarnaast leren uw leerlingen ontzettend veel: vakken als biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer en zelfs wis- en natuurkunde, scheikunde en economie kunt u deze dagen in een hele concrete vorm gieten.

De duur van het arrangement

Dit arrangement is al mogelijk vanaf drie, vier en vijf doordeweekse dagen of een zevendaagse zeilweek vanaf zaterdag of maandag. Eventueel is de vaartocht aan te vullen met een voorovernachting.

Programma Plastic Soup Expeditie

Tijdens de Plastic Soup Expeditie zijn jullie flexibel en bepalen het weer en de wind uiteindelijk de route. Elke ochtend houdt de schipper palaver (een overleg over de route die dag), en bekijkt samen met jullie het weer en de wind.
Bij de routeplanning houdt hij zo veel mogelijk rekening met jullie wensen en het programma, en bepaalt u samen waar en wanneer u bijvoorbeeld de waterproeven kunt doen, of u nog een museum wilt bezoeken, of een fietstocht wilt maken.

Voorbeeld van een dagindeling

  • 07.30 uur - De corveeploeg treft de voorbereidingen voor het ontbijt
  • 08.00 uur - Samen ontbijten
  • 09.00 uur - De corveeploeg ruimt op en een andere groep haalt boodschappen, zoals vers brood, melk en groente
  • 09.30 uur – Palaver. Overleg met de schipper over route van de dag aan de hand van het weer en de wind.
  • 10.00 uur - De trossen gaan los. Eenmaal uit de haven worden gezamenlijk de zeilen gehesen. Tijdens de vaartocht betrekken de ervaren schipper en maat de jongeren actief bij het zeilen hijsen, navigeren en knopen leggen, en ze mogen de schipper een handje helpen aan het roer.
  • 11.00 uur – Het schip gaat stilliggen en de eerste groepen kunnen aan de slag met de waterproeven.
  • 12.00 uur - De corveeploeg zorgt voor een gezamenlijke lunch.
  • 12.30 uur - Opruimen van de lunch.
  • 13.00 uur - Het schip gaat weer stilliggen en de andere groepen kunnen aan de slag met de waterproeven.
  • 16.00 uur – Jullie leggen aan in een havenplaats
  • 17.00 uur - De corveeploeg treft voorbereidingen voor het avondeten
  • 18.00 uur - Gezamenlijk avondeten
  • 18.30 uur - De corveeploeg ruimt op
  • 20.00 uur – Tijd voor een avondprogramma met bijvoorbeeld de start van de challenge, een quiz over plastic of een gezellige bonte avond.
  • 22.00 uur - De groep hoeft nog niet onder zeil, maar aan dek moet het stil zijn in verband met de havenstilte
  • 22.30 uur - Naar wens is er een dagafsluiting met de hele groep

Algemeen

Minimum aantal deelnemers
10
-