Verjaardagsfeest op de driemaster Willem Barentsz

Een klant die u zelf opbelt om te vragen waar hij een review kan achterlaten, omdat hij zó tevreden is over de geleverde service. De meeste ondernemers kunnen over dit scenario alleen maar dromen, maar NAUPAR en schipper Jeroen - van de Willem Barentsz - deden hun werk zo goed, dat het droomscenario waarheid werd. Normaal klikt hij al die automatisch gegenereerde aanvragen voor ratings en reviews weg, vertelt Markus. Maar nu was hij zo enthousiast, dat hij graag een review wilde achterlaten. En meewerken aan een interview, dat deed hij ook met plezier. ‘Want’, zo vertelt Markus, ‘ik vond het huren van een schip best een risico. Je kunt er tenslotte niet halverwege vanaf, je weet niet wat het weer doet en ook niet of je gasten zich wel vier uur op een schip vermaken. En stel dat de catering tegenvalt, dan heb je het er maar mee te doen, iets anders is er niet aan boord…’
Op de schepen van NAUPAR mogen de gasten echter altijd meehelpen met het hijsen van de zeilen en de schippers vinden het ook altijd leuk om uitleg te geven over het schip, of om de gasten zelf aan het roer te laten staan. Hierdoor ontstaat er gelijk reuring: mensen lopen heen en weer, zitten lekker aan dek in het zonnetje en gaan na een tijdje ergens anders zitten, of naar binnen. Zo praat iedereen met iedereen en mengt het gezelschap heel natuurlijk.
Een leuke middag voor iedereen
Maar alle zorgen en twijfels bleken onterecht. Het weer zat mee, de catering was fantastisch, de Willem Barentsz was ruim genoeg voor het hele gezelschap en de bemanning was vriendelijk en deskundig. Door die combinatie van factoren werd het een heerlijke dag: ‘Ik werd vijftig en ik wilde dat vieren met vrienden, familie en collega’s. Daardoor was het een heel divers gezelschap en waren er ook veel mensen die elkaar niet kenden. De leeftijden liepen uiteen van 4 tot 84, sommige gasten hadden ruime zeilervaring en anderen hadden nog nooit eerder voet op een schip gezet. Maar de dynamiek op een schip is zo anders dan in een restaurant. Daar gaat iedereen ergens zitten, bij voorkeur bij mensen die je kent, en dan blijf je daar de hele middag of avond bij zitten.’Op de schepen van NAUPAR mogen de gasten echter altijd meehelpen met het hijsen van de zeilen en de schippers vinden het ook altijd leuk om uitleg te geven over het schip, of om de gasten zelf aan het roer te laten staan. Hierdoor ontstaat er gelijk reuring: mensen lopen heen en weer, zitten lekker aan dek in het zonnetje en gaan na een tijdje ergens anders zitten, of naar binnen. Zo praat iedereen met iedereen en mengt het gezelschap heel natuurlijk.