Tophost Maarten van Nieuwland | Samen beleven we de mooiste avonturen

Tophost Maarten van Nieuwland, schipper op de Zorg met Vlijt

Vóór de coronajaren, in 2018 en 2019, zijn er ook Tophost awards uitgereikt en schipper Maarten van Nieuwland kreeg de award in beide jaren. En nu, in 2024, voor het eerst na corona, krijgt hij hem weer. Zijn gasten op de Zorg met Vlijt zijn erg tevreden en tonen dat onder andere door steeds terug te komen: “Ongeveer 75% van mijn boekingen zijn terugboekingen”, vertelt Maarten. “Dat is wat mij betreft een belangrijke graadmeter voor tevredenheid. Het maakt bovendien het seizoen leuk, want veel mensen die aan boord komen ken ik al, en ik weet wat ze vorig jaar voor tocht hebben gedaan. Het betekent echter ook dat ik steeds nieuwe dingen moet bedenken”, lacht hij.

Ik probeer gasten bijvoorbeeld nieuwe plekken te laten ontdekken en andere activiteiten met ze te doen dan het jaar ervoor. Dat gaat niet altijd, want sommige groepen komen al met een heel uitgewerkt programma aan boord. Het andere uiterste gebeurt ook, dat ze zeggen ‘Nou, Maarten, zeg het maar, wat heb je voor leuke ideeën voor ons?’ En soms wil een groep iets dat echt niet haalbaar is, dan moet je dat tactvol een beetje temperen. Mensen hebben vaak geen idee van afstanden.”

Koffie, thee, bloemen en een kratje bier in de koelkast

Een ander belangrijk punt van gastvrijheid is de voorbereiding. Maarten en scheepseigenaar William nemen dat heel serieus; voor vertrek belt William alle gasten, ook degenen die al vaker hebben meegevaren. Op deze manier brengt hij in kaart wat de gasten dit keer verwachten van hun tocht en of ze nog bijzondere wensen hebben. Daarna krijgen ze ook nog een bevestigingsmail met de ligplaats van het schip en de contactgegevens van Maarten.

“Als ze aankomen, staat er altijd koffie en thee klaar en meestal ook wel een bos bloemen. Desgewenst zorgen we dat er al een kratje bier koud ligt in de koellast. Dat soort kleine dingen waarderen gasten enorm. Ze voelen dat ze welkom zijn en dat we hebben nagedacht over hun wensen en behoeftes.”

Samen met de gasten zeilen, plezier maken en avonturen beleven

“Na bijna twintig jaar weet ik wel aardig wat wel en niet werkt en hoe je op een leuke manier met gasten omgaat. Ik had in 2005 al mijn eigen schip. Eerst had ik daarop een zetschipper en voer ik mee als maat, en vanaf 2010 ben ik zelf schipper. In de coronatijd heb ik mijn schip verkocht en heb ik twee jaar in de binnenvaart gevaren.

Toen de bruine vloot weer kon varen, ben ik teruggekeerd als zetschipper op de Zorg met Vlijt. Dat bevalt me heel erg goed. Ik vind de chartervaart veel leuker dan de binnenvaart. Nu vaar ik weer met mensen, we beleven samen avonturen en we liggen op de mooiste plekjes voor anker, in plaats van in een terminal. Voor mij is het dus ongelofelijk waardevol dat mijn gasten steeds weer terugkomen en vertrouwen stellen in mij en het schip. En nieuwe gasten ontvang ik ook met veel plezier en dan hoop ik dat ik hen het jaar daarna ook weer terugzie.”

“Wat ik heel erg leuk vind, is om de drukte zoveel mogelijk te vermijden en juist niet in de drukke havens te liggen, maar ergens voor anker te gaan, of een klein, rustig haventje te zoeken. Ik wil mijn gasten niet het gevoel geven van massatoerisme. Kijk, ik vaar vanuit Enkhuizen en dan lig je vaak in de vertrekhaven al drie rijen aan elkaar en op zondagavond lijkt het wel Schiphol Airport, met al die rolkoffers die af en aan gesleept worden. De dagen dat je op het water bent, is het daarom heerlijk om de rust en de ruimte van de natuur te beleven, en om ’s avonds stilte en duisternis te ervaren.”

Handig om rekening mee te houden: er is geen supermarkt op het Wad

Maarten vaart ook op de Waddenzee met zijn gasten en dan bemoeit hij zich meestal actief met de planning. Dat is maar goed ook, want zonder de inbreng van de ervaren schipper zouden sommige groepen zonder eten en drinken komen te zitten: “De regel bij mij is dat ze voor twee dagen eten moeten inkopen voordat we het Wad op gaan”, vertelt Maarten. “Want droogvallen op het Wad is een fantastische beleving, maar dan liggen we daar wel een uurtje of zes en er zit geen supermarkt op het Wad. Of het water is onverwacht laag als je naar een Waddeneiland zeilt en je schip blijft steken. Kan ook gebeuren. Dat is onderdeel van het avontuur en dat kan heel leuk zijn, maar alleen als er genoeg eten en drinken aan boord is.”

Een andere reden dat gasten de tochten zo hoog waarderen is volgens Maarten omdat de Zorg met Vlijt een ontzettend fijn zeilschip is. “Het is een snel, makkelijk en voor de gasten overzichtelijk schip. Er zijn veel hulpmiddelen met hydrauliek en gasten voelen dat het schip mooi zeilt. Zelfs een amateur voelt dat. Ik denk dat daardoor mensen ook echt liefhebber worden van dit schip.”

Zorg met Vlijt: een snelle tjalk, ook heel geschikt voor wedstrijden

Omdat de Zorg met Vlijt zo’n goede zeiler is, worden er ook wedstrijden met het schip gezeild: “Meestal komen dan de voormalige schippers, maten en andere vrienden van het schip samen om de wedstrijd te zeilen. Voor mij is dat altijd even wennen, want ik ben gewend om met mijn (vaste) klanten te zeilen en dan zeil ik ineens met oud-schippers, oud-eigenaren en oud-maten. Dat geeft een hele andere dynamiek en dan is mijn rol ook anders. Maar het is heel gezellig en ook een hele leuke club mensen om samen een wedstrijd mee te zeilen.”

“Naast het feit dat het zo’n fijn schip is, hebben we ook een hele lekkere zithoek aan boord en alleen maar tweepersoonshutten. Dat vind ik een groot pluspunt, want daardoor kun je groepen van heel veel verschillende samenstellingen kwijt. En verder is de Zorg met Vlijt een goed onderhouden en veilig schip.”

Hoera, met vlag en wimpel geslaagd voor alle keuringen!

“Deze winter hebben we een extra keuringsronde, waarbij alle schepen een extra controle krijgen op tuigage. Ik ben vorige week gekeurd en ik had een halve dag vier keurmeesters aan boord. Ik ben voor alle keuringen geslaagd, dus daar ben ik heel blij mee! En verder hebben we nieuwe brandblussers, de AED is weer gekeurd, we hebben nieuwe batterijen en omvormers, maar als het goed is zien de gasten dat allemaal nooit. Dat hoop ik maar, want als de brandblussers of de AED in zicht komen, dan is er iets mis.”

Wat de gasten wel zien, is het gastenboek. Maarten is er erg enthousiast over dat bijna alle groepen die invullen: ”Dat is zo leuk, zowel voor mij, als voor de groepen zelf. Soms leg ik bijvoorbeeld het gastenboek klaar op de pagina die ze het jaar daarvoor zelf hebben geschreven. Dat vinden ze vaak heel leuk, om weer herinneringen op te halen van het jaar daarvoor. En voor mij is het handig om te weten wat er het jaar daarvoor speelde, wat ze toen leuk vonden en wat ze hebben gedaan. Daar kan ik mijn plannen voor hun nieuwe tocht op baseren.”

Tip: bezoek een plaats die je nog niet kent en laat je verrassen

“Ik neem mijn gasten bijvoorbeeld graag mee naar Friesland. Dat vind ik een heel fijn vaargebied. Daar is dit schip ook erg geschikt voor. Met de Zorg kun je makkelijk op de relatief kleine Friese meren zeilen en door de dorpjes heen varen. Dat is heel leuk. Dan maken we bijvoorbeeld een tussenstop bij een Friese ijsboerderij, die aan een klein kanaal ligt. Dat soort tussenstops vinden de gasten ook heel leuk. Je komt daar normaal niet zo gauw.”

“En weet je, eigenlijk moet je zo min mogelijk van tevoren bepalen waar je heen wilt. Dus dat is ook mijn tip voor alle gasten voor volgend vaarseizoen: Laat je verrassen en ga eens ergens heen waar je nog nooit geweest bent. Dan kom je soms op plaatsen die zoveel leuker zijn dan je van tevoren had gedacht!”

Ook een keer mee zeilen met de Zorg met Vlijt?

Bekijk de Zorg met Vlijt, vraag vrijblijvend een offerte aan of neem tijdens kantooruren contact op met een van onze medewerkers. Zij vertellen je graag meer over de vele mogelijkheden van een uitje op de Zorg met Vlijt.

Meer lezen?

Heb je meegevaren met een Tophost? I Tophost Jeroen Valk van de VriendschapEven voorstellen: Markus Elber, schipper op de Linde I Handige inpaklijst voor weekendje weg I Leukste havensteden aan Friese kust I Familie weekend op een schip I Tips voor organiseren familie uitje I Zo ziet een dagindeling met een groep jongeren er uit I 5 bestemmingen buiten de gebaande paden