Topzeilschoener Brandaris | Een stijlvol schip, met veel ruimte en een gezellig interieur

Brandaris
De thuishaven van de Brandaris is de historische Hanzestad Kampen. Hiervandaan ben je met de prachtige schoener zo op het Ketelmeer, het IJsselmeer en het Markermeer. En ook de Waddeneilanden zijn prima te bereiken vanuit Kampen. Dat red je niet met een dagtocht, maar als je een weekje aan boord van dit comfortabele schip vertoeft, dan kun je prima heen en weer varen naar de Waddeneilanden. Of naar Amsterdam, ook een bijzonder geliefde bestemming voor veel toeristen.

Maar waar je ook heen gaat, het is altijd goed toeven op de Brandaris. Misschien komt dat door het ruime dagverblijf, dat wel wat weg heeft van een gezellig café. Of door de compleet ingerichte keuken, de onberispelijke hutten, de boeken en spelletjes die liggen te wachten op de gasten, de kano’s of de snelle rubberboot waarachter de schipper een grote opblaasbanaan kan hangen. Plezier gegarandeerd!

Kampen, een perfect begin- en eindpunt van de reis

Hoe dan ook, de gasten die hebben meegevaren op de Brandaris zijn altijd enthousiast over het schip en de geboden service. De schipper en de matroos doen hier hun uiterste best voor, want het gastheer/-gastvrouwschap zit net zo verankerd in hun DNA als hun zeebenen. En met Kampen als op- en afstaphaven hebben gasten gelijk een bruisend begin van hun reis!

Kampen is een eeuwenoude stad, met een prachtige skyline langs de IJssel. En er is genoeg te doen! Geschiedenis-liefhebbers kunnen er hun hart ophalen: de Stadsbrug met gouden wielen, indrukwekkende stadspoorten, de historische binnenstad en honderden monumenten maken het zeer de moeite waard om eerst een rondje Kampen te doen voordat u wegzeilt! Maar je kunt je trip ook combineren met een avontuur in een van de twee spannende escaperooms, een bezoekje aan de Kamper Kogge, het stedelijk museum of een leuke kroeg in de haven of in de binnenstad.

De Brandaris: een varend privé-hotel

Eenmaal op het schip, dan kan je nog even lekker actief blijven en de matroos helpen met het hijsen van de zeilen. Ben je juist klaar voor de ultieme ontspanning? Dat kan ook. Zoek een fijn beschut plaatsje op het dek en geniet van de zon. Of ga binnen zitten in het knusse dagverblijf, speel een spelletje met de kinderen of ga languit op een van de banken liggen met een heerlijk boek.

De schipper en de matroos zorgen wel dat alles op rolletjes verloopt. Jij hoeft alleen maar te genieten en aan te geven waar je graag heen wilt. Zelfs de inkoop en/of bereiding van de maaltijden kun je uitbesteden; we kunnen catering voor je regelen, of zelfs een kok laten meevaren. Heerlijk toch? Maar ook hierbij geldt: het hoeft niet. Je mag ook zelf koken. De Brandaris beschikt over een compleet uitgeruste keuken, met een acht-pits gasfornuis, een grote oven, een magnetron, twee koelkasten en een vriezer. Pannen, servies en bestek zijn natuurlijk ook aanwezig. Net als een mixer, een waterkoker en zelfs een biertap (in het dagverblijf).

Kortom, als je een koffertje kleding meeneemt, dan ben je wel klaar. Want zelfs je beddengoed, een badgoedset met handdoeken en een servicepakket kun je bestellen. Dan ligt het klaar als je inscheept. Eigenlijk is de Brandaris een soort varend privé-hotel.

De geschiedenis begint in 1905

De Brandaris is in 1905 gebouwd voor de kustvaart. De toenmalige eigenaar ging er mee naar Scandinavië om hout te halen en naar Portugal om zout te halen. Dat deed hij zeilend: de Brandaris, die toen overigens nog Hoop op Zegen heette, had geen motor. Ze is oorspronkelijk gebouwd als tweemast-topzeilschoener en later is er voor de chartervaart een driemaster van gemaakt.

Terug naar de historie van het schip: in 1917 is ze verkocht aan een cementfabriek in Denemarken (Middelfart). Die hebben er een vrachtscheepje van gemaakt: masten eraf en een motor erin. Na een paar jaar werd ze verkocht aan een Duitse eigenaar, iemand uit Hamburg. Die heeft er een tijd plezier van kunnen hebben, maar in de Tweede Wereldoorlog werd het schip geconfisqueerd door de Kriegsmarine*. Die zette een aantal kanonnen aan dek en vanaf dat moment was ze belast met de bewaking van de haven van Brest (Frankrijk). Na de oorlog werd ze weer teruggegeven aan haar eigenaar en toen heeft ze lange tijd gevaren als vrachtscheepje op de Oostzee.

Gered door dappere Friezen

Uiteindelijk kwam ze in Berlijn terecht, waar ze een soort clubschip van de plaatselijke scouting werd. Dat leek haar laatste actieve dienst te zijn, want daarna belandde ze op een scheepssloperij in Potsdam (stad nabij Berlijn). Maar gelukkig voor het gehavende schip kwam in 1984 de redding, in de vorm van twee Friese jongemannen. Er was toen niet veel meer van het schip over dan een casco. De jongens kochten het casco, met de bedoeling om het mee te nemen naar Friesland en om te bouwen tot een charterschip.

Dat was op zichzelf een prima idee, maar niet zo makkelijk uitvoerbaar als je zou denken. In 1984 stond de muur er immers nog, en om uit Berlijn weg te komen, gingen de twee Friezen door Oost-Duitsland omhoog naar de Oostzee. Onderweg werden ze twee keer opgepakt en vastgezet. Ze moesten een paar dagen onderhandelen en steekpenningen uitdelen en uiteindelijk mochten ze weer door. De Oost-Duitsers belden echter gelijk naar het volgende district: er komen een paar Hollanders aan met een schip, zus en zo hebben wij het geregeld met ze. Dus werden ze in het volgende district natuurlijk weer opgepakt en moesten ze weer betalen om verder te mogen.

Maar het is de beide mannen gelukt. Het schip kwam aan in Friesland en daar hebben ze haar weer opgeknapt en klaargemaakt voor de chartervaart. In 1986 kwam het in de vloot van de Hanzestad Compagnie, een van de drie rederijen die uiteindelijk opgegaan is in NAUPAR.

Twee vrouwen aan het roer op de Brandaris

En dan zijn we weer bij het heden aangekomen: eind 2015 kocht Giel, samen met twee vrienden het schip van zijn zoon: ‘Mijn zoon wilde het schip kwijt. Hij was nog maar zeventien toen hij als jonge matroos begon op de Stedemaeght en daarna heeft hij bijna dertig jaar gevaren. Nu is het voor hem tijd voor wat anders. En wij vonden het zo’n prachtig schip, dat wilden we behouden! Toen hebben we het schip dus gekocht en vervolgens hebben we een schipper en een matroos gezocht die voor ons het schip varen. Doordeweeks veel met Duitse schoolgroepen en in de weekenden zijn het vrijgezellenfeestjes, familieweekenden, vriendengroepen, sportverenigingen, enz. En af en toe eens een dagtocht met een bedrijf. Maar meestal zijn het meerdaagse tochten.’

En, wellicht een leuk nieuwtje om mee af te sluiten: er komt volgend vaarseizoen een nieuwe schipper op de Brandaris en dan hebben we een vrouwelijke matroos en een vrouwelijke schipper op ons schip. Goed voor de emancipatie ;-)

Ook eens meevaren op de Brandaris?

Als je een dag, weekend, of misschien wel een week wil meevaren op de Brandaris, dan kan dat natuurlijk. De schipper staat voor je klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan, of bel een van onze medewerkers. Zij adviseren je graag over de mogelijkheden met de Brandaris.

* De Kriegsmarine was de Duitse zeemacht van 1935 tot 1945. Het was onderdeel van de Wehrmacht.