Bestaande bondjes verbreken gaat prima op een schip

Klantverhaal Schooluitje Barlaeus Gymnasium

Begin dit schooljaar gingen de 145 tweedeklassers van het Barlaeus Gymnasium een paar dagen zeilen op de authentieke tweemastklipper Pouwel Jonas. Ze gingen niet allemaal tegelijk, maar per klas. Samen met een paar docenten brachten ze twee dagen en twee nachten door aan boord van het schip en als ze terugkwamen ging de volgende klas.

‘Normaal gaat klas twee helemaal niet op reis’, vertelt Margriet Bosman, conrector en organisator van dit tweedejaars-uitje, ‘maar deze leerlingen hebben vorig jaar door corona zoveel uitjes en activiteiten gemist, dat ze elkaar veel minder goed hebben leren kennen. Die kans willen we ze alsnog geven, dus zochten we een setting waarin de kinderen op elkaar aangewezen zijn en zich niet makkelijk kunnen onttrekken aan de groep. We hadden ook de mazzel dat we een deel van de NPO-gelden* hiervoor kunnen aanwenden, zodat we dit als school konden financieren voor de leerlingen.’

Is het doel gehaald? Hebben de leerlingen elkaar beter leren kennen?

‘Ja, zeker, de leerlingen hadden relatief weinig te doen en waren daardoor op elkaar aangewezen. Ze mochten hun telefoon niet mee, dus ze konden zich ook niet achter een schermpje verschuilen. We hadden wel allemaal, zowel de docenten als de leerlingen, gezelschapsspelletjes meegenomen. Een groot deel van de dag waren de leerlingen dus lekker aan het kletsen, spelletjes doen of samen ontbijt, lunch of avondeten aan het maken. Ondanks dat we dus (bewust) weinig voor ze georganiseerd hadden, hebben de leerlingen zich prima vermaakt en een paar hele leuke dagen gehad.

Af en toe moesten ze helpen bij het overstag gaan of de matroos legde ze uit hoe ze bepaalde knopen moesten leggen. Misschien was het leuk geweest voor de leerlingen als ze daarbij wat actiever waren betrokken, bijvoorbeeld door zelf de route op de kaart uit te zetten of wat meer te oefenen met knopen leggen.’

Jullie hadden iedere locatie kunnen kiezen, waarom een schip?

‘In de eerste klas gaan we kamperen bij de boer en in de derde klas gaan we op survival in de Achterhoek, dus we wilden iets heel anders. Bovendien wilden we een locatie waar de leerlingen niet weg kunnen en waar je ook niet zoveel kunt doen. Als je in een huisje gaat zitten, dan ga je toch weer een bonte avond en allerlei andere activiteiten organiseren. Hier deden we dat niet, dus leerlingen moesten zich echt met elkaar zien te vermaken. Voor ons als docenten was het hierdoor ook snel inzichtelijk welke leerlingen geen aansluiting hadden of zich eenzaam voelden. Daarom was een schip erg geschikt voor ons doel.’

Hebben jullie nog ergens aangelegd?

‘De dagen dat ik meevoer hadden we vrij slecht weer, dus vanwege de harde wind hebben wij ervoor gekozen om in Volendam aan te leggen. Daar lagen we wat meer beschut tegen de wind. Andere klassen hadden wat rustiger weer en die hebben bijvoorbeeld bij de Oostvaardersplassen aangelegd en daar een mooie kanotocht gemaakt.’

Hebben alle klassen een andere route gevaren?

‘De route die we konden varen hing natuurlijk af van het weer en de windkracht en -richting. Bij iedere tocht hebben we dus met de schipper overlegd wat verstandig en haalbaar was en daarop de route gebaseerd. Wij vonden dat prima zo, want we hadden niet een bepaalde plaats of een bepaald gebied waarheen we wilden: ons doel was primair om bondjes te verbreken en te zorgen dat de leerlingen elkaar op een andere manier zouden leren kennen.

Heb je nog een tip voor docenten van andere scholen?

Als je uit Amsterdam komt, kun je beter vanuit Monnickendam of een andere plaats aan het Markermeer vertrekken, want vanuit Amsterdam ben je afhankelijk van de Schellingwouderbrug. Die gaat op bepaalde tijden open, dus als je veel te vroeg of net te laat bent, dan moet je vrij lang wachten. Dat is niet een heel leuk begin van je zeiltocht.

Aanvulling NAUPAR

Voor iedere jaarlaag en ieder niveau is een dag, paar dagen of een midweek aan boord van een schip ontzettend leuk, en het programma is goed aan te passen aan de doelen van de reis en de behoeftes van de groep.

Zo kunnen jullie tussenstops maken in gezellige havenstadjes, om een museum te bezoeken, te winkelen, een stadswandeling of photohunt te doen. Of een bezoek brengen aan een mooi natuurgebied, zoals de Weerribben-Wieden, het Nationaal Park Nieuw Land (waarin onder andere de Oostvaardersplassen liggen), of een van de Waddeneilanden! Maar er is ook altijd ruimte voor een gezellige bonte avond, disco-avond of een meerkamp op de kade of het nabijgelegen strand.

Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact op met een van onze medewerkers. We denken graag met u mee. Onze ruime ervaring met jongerengroepen kan u helpen om de beste keuzes voor uw groep te maken.

*NPO-gelden: Nationaal Programma Onderwijs, een (niet structureel) investeringsprogramma van de Nederlandse regering om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen.

Meer lezen over schooluitjes in Nederland

Het IVKO zeilde 3 dagen over IJsselmeer I Comenius College zeilde een dag naar Marker Wadden I Teamwork tijdens schooluitje op een schipEen schip als groepsaccommodatieEen werkweek in Nederland I Een duurzaam groepsuitje I 
Groepsuitje voor alle doelenHoe kies ik het juiste schip I Bestemmingen met een groep jongeren I Op zoek naar afwisselend schooluitje