Schooluitje I 3 dagen zeilen over IJsselmeer: de meest gezellige en relaxte werkweek ooit

Klantverhaal Werkweek IVKO

Vroeger gingen de tweedejaars leerlingen van de Amsterdamse montessori kunstvakschool (het IVKO) op werkweek naar de Ardennen. De afgelopen jaren echter gingen de tweedejaars leerlingen niet meer op werkweek, totdat de docenten dit schooljaar anders besloten: de 125 leerlingen gingen drie dagen zeilen over het IJsselmeer. Iedere klas zat op een eigen schip, zodat ze een hechte groep konden vormen.

En zo voeren onder meer de Avondrood, de Allure, de Alliantie en de Amalia drie dagen lang in een vrolijke kolonne rond op het IJsselmeer. Aan boord van ieder schip: 25 veertienjarigen, een paar docenten, een schipper, een matroos en een enorme hoeveelheid plezier, ontspanning en vrolijke dynamiek. Precies zoals een aantal docenten zich dat herinnerde van hun eigen middelbareschooltijd, toen ze ook een zeilweek hadden, waarop ze nog steeds met veel plezier terugkijken.

Van tevoren best spannend, zo’n werkweek op een zeilschip

Maaike de Witte, docent Mens & Maatschappij en geschiedenis aan het IVKO is een van de organiserende docenten. Ze is heel enthousiast over deze zeilweek met de kinderen, want van tevoren was het best spannend: ‘Je weet niet precies hoe het gaat, zo’n werkweek op het water. We wisten niet wat gebruikelijk is, wat de rol van de schippers is en hoe zich dat verhoudt tot onze rol ten opzichte van de leerlingen en de organisatie van het geheel. Maar wat was het een succes! Alles was bespreekbaar en we hadden heel goed contact met de schippers. Ze dachten mee en hielden goed rekening met onze wensen. Wat ons betreft ligt er nu een hele mooie basis voor volgend jaar, dan willen we dit heel graag weer doen!’

Dus deze werkweek was een succeservaring?

‘Ja, het was fantastisch! We hadden heel erg lekker weer en het was allemaal zo relaxt. Een van de belangrijkste redenen om dit te doen was groepsvorming. Het afgelopen jaar hebben veel leerlingen thuisgezeten door corona en bovendien zijn de groepen dit jaar gewisseld. Verschillende klassen van vorig jaar zijn nu een nieuwe klas geworden. Dus het doel was om de leerlingen weer een hechte groep te laten vormen, door samen te zeilen, de schipper te helpen, het schip schoon te houden en te koken.’

Is de groepsvorming goed gelukt?

‘Dat is heel goed gelukt. De kinderen vonden het fantastisch, ze vonden het helemaal leuk om hun eigen hut te hebben. We hebben veel meisjes op school en die vonden het heerlijk om hun eigen plekje te hebben waar ze al hun spulletjes konden laten. Overdag zaten ze veel aan dek en dan werd er gezeild en tussendoor speelden ze spelletjes, gingen ze kaarten, zonnen, lekker lezen achter op het dek, beetje kletsen met de schipper en in de middag werd er gekookt. Dan maakten ze knakworstjes en moesten ze dus naar beneden. Soms gebeurde het dat we overstag moesten; dan rende iedereen met een halve knakworst in zijn mond weer snel naar boven. Dat vonden ze harstikke leuk.’

Heb je het idee dat groepsbinding op een schip sneller gaat?

‘Ik heb het idee van wel. Je bent toch meer op elkaar aangewezen. Je kunt niet weg en je kunt je niet afzonderen. Nou ja, je kunt natuurlijk wel even in je hut gaan zitten, maar dat is toch anders. Bovendien ben je samen bezig en samen verantwoordelijk voor het schip, en de schipper spreekt ze daar ook op aan. Wij doen dat als docenten ook wel, maar de schippers maken meer indruk. Als de schipper het zegt, de baas van het schip, dan doen ze het en vinden ze het ook nog leuk. Het geeft ze een gevoel van verantwoordelijkheid: samen houden we het schip schoon, zorgen we ervoor dat we op de route blijven, dat we veilig overstag gaan, goede knopen leggen en elkaar in de gaten houden. Dat draagt enorm bij aan het groepsgevoel.’

Vond je dat de schippers goed met jongeren van deze leeftijd kunnen omgaan?

‘Ja, iedere schipper doet dat op zijn eigen manier en de meeste matrozen zijn wat jonger, dus dat zorgt voor een leuke dynamiek. Je merkt dat de schippers heel ervaren zijn en dit vaker doen. Ze zijn vriendelijk en open en tegelijkertijd zijn ze soms ook streng, want ze moeten wel de veiligheid waarborgen. Wij als docenten hadden ook een heel goed contact met de schippers, dat was heel erg fijn. Ze dachten goed mee en zochten voor ons plekken uit die het beste pasten bij onze wensen. Daarom gingen we de tweede avond niet in een haven liggen, maar aan de Houtribdijk. Hier hadden we alle ruimte om een feestje te houden, zonder overlast te veroorzaken.’

Jullie vertrokken vanuit Kampen en Lelystad, toch?

‘Ja, we vertrokken vanuit twee verschillende havens, en ik had van tevoren aangegeven dat ik het fijn zou vinden als de schepen nog wel bij elkaar zouden komen. Dat hebben ze heel goed uitgedacht. In de haven van Urk zijn we samengekomen. Daar hebben we frietjes gehaald en konden de kinderen van de verschillende schepen elkaar ontmoeten, ervaringen uitwisselen en elkaar de schepen laten zien. In de avond hebben we op het strand een avondspel gedaan. Om 22.00 uur was er havenstilte en moesten de kinderen benedendeks in de gemeenschappelijke ruimte zitten. Nou, dat vonden ze prima, ze waren hartstikke moe! Ze zaten met rode konen voor zich uit te staren en ze zijn vrij snel gaan slapen.

Van Urk naar de Houtribdijk

‘De volgende dag zijn we naar de Houtribdijk gevaren, en daar hebben we de schepen ongeveer in het midden van de dijk voor anker gelegd bij de kade. Daar hebben veel kinderen nog lekker gezwommen en daarna hebben we gekookt en gegeten. De schippers hadden grote boxen meegenomen en de lichtjes van de boten aangedaan. Dat zag er zo mooi uit! Ik dacht, nou, dan gaan we na het eten, van acht tot negen nog even wat muziek draaien en dan kunnen ze op de kade dansen. Nou, ze waren helemaal enthousiast!

De leerlingen mochten verzoeknummers aanvragen en dat vonden ze fantastisch. Ze hebben tot elf uur staan dansen, ze waren niet te stoppen! Ik vond het heel ontroerend, het was zo mooi, al die kinderen die zo’n plezier hadden, in het donker, met al die lichtjes van de boten. Het was een magisch moment. Dat was denk ik wel het hoogtepunt van de tocht.’

Moe, maar voldaan terug naar Lelystad en Kampen

‘De volgende dag waren ze natuurlijk helemaal gesloopt, maar toen moesten we nog wel helemaal terugvaren. We hebben de tijd besteed om rustig wat op te ruimen en schoon te maken en nog even lekker te relaxen aan dek. Bij aankomst hebben we in de haven nog samen kibbeling gegeten en toen zijn we met de bus naar huis gegaan. Ik kan je vertellen: het was doodstil in de bus. De kinderen waren doodmoe, maar wat hebben ze het leuk gehad!’

Ontspannen docenten

‘Ook voor mij en mijn collega’s was deze werkweek een enorm succes. Sommige collega’s zeiden: ‘ik ben al heel vaak op werkweek geweest en dat vond ik vaak erg vermoeiend. Je staat de hele dag aan en het kost veel energie om de kinderen te vermaken, en dan slaap je vaak ook nog slecht. Nu was dat anders. Ik heb nog nooit zo’n gezellige en relaxte werkweek gehad.’

‘Kinderen worden op een schip op een natuurlijke manier moe. Ze hebben overdag genoeg te doen en ze hebben weinig van ons nodig. Ze mochten hun mobiel niet mee, dus ze speelden veel spelletjes en gingen lekker zonnen, praten en lezen.
Daarom was het ook voor de leerlingen een mooie combinatie tussen ontspanning, bezig zijn en nieuwe ervaringen opdoen. Het maakt veel indruk hoor, zo’n tocht, zeker voor stadse kinderen. Die zijn het niet gewend om lang op het water te zijn en in zo’n dorpje als Urk komen ze normaal ook niet. Dat maakt indruk op ze. Daarom hebben we er ook geen lesmateriaal aan gekoppeld. Ze leren al genoeg tijdens deze paar dagen. Het enige wat ik voor ze had gemaakt, was een werkweekboekje, met onder andere informatie over windkracht, knopen en hoe een schip in elkaar zit.

We gaan deze week nog in ons team evalueren, maar ik denk dat we een zeiltocht erin houden. Zo’n fijne werkweek hebben we zelden meegemaakt!’

Aanvulling van NAUPAR

Voor iedere jaarlaag en ieder niveau is een paar dagen of een week aan boord van een schip ontzettend leuk, en het programma is goed aan te passen aan de doelen van de reis en de behoeftes van de groep.
Jullie kunnen tussenstops maken in gezellige havenstadjes zoals Urk, om een museum te bezoeken, een stadwandeling, of photohunt of een avondspel op het strand te houden. Of breng een bezoek aan een mooi natuurgebied, zoals de Weerribben-Wieden, het Nationaal Park Nieuw Land (waarin onder andere de Oostvaardersplassen liggen), of een aan de Waddeneilanden!

Maar jullie kunnen ook net als deze groep een plekje in de middle of nowhere opzoeken voor een gezellige dansavond op de kade, waar niemand last van jullie heeft.

Waar jullie voorkeur ook naar uitgaat, laat het ons weten in jullie vrijblijvende offerte aanvraag, of maak snel en eenvoudig online een afspraak met een van onze medewerkers. We denken graag met jullie mee.. Onze ruime ervaring met jongerengroepen kan jullie helpen om de beste keuzes voor uw groep te maken.

Meer lezen over een schooltrip met een groep jongeren in Nederland

Klantverhaal kennismakingsactiviteit een dag zeilen met 6 vwoEen schip als groepsaccommodatie I Een werkweek in NederlandEen duurzaam groepsuitje I Groepsuitje voor alle doelen I Hoe kies ik het juiste schip I Leuke activiteiten in Kampen I Leuke activiteiten in Volendam I Bestemmingen met jongeren I Afwisselend schooluitje