Met je beste vrienden zeilen over het IJsselmeer en de Waddenzee

Vijftigste verjaardag op het schip de Pelikaan

Walter Groen wordt binnenkort 50 en hij wilde iets bijzonders doen om dat te vieren, iets anders dan de gebruikelijke borrels en lunches. Zo ontstond het idee om à la Villa Felderhof een week lang een boot te huren en drie groepen vrienden te vragen of ze op verschillende momenten wilden aanhaken bij zijn zeiltocht. Logistiek was dat best een uitdaging, want de verschillende groepen wisten van tevoren niet precies waar ze zouden op- en afstappen. Behalve de eerste groep, die wist dat ze zou beginnen in Enkhuizen en de laatste groep wist dat ze zou eindigen in Enkhuizen.

“De eerste groep is een vriendengroep die ik ken van vroeger bij de scouting, met hen heb ik ooit leren zeilen. Met de tweede groep ben ik opgegroeid en woonde ik in een studentenhuis en de derde groep zijn de meest recente vrienden, die ik heb leren kennen in het dorp waar ik woon. Dus drie hele verschillende groepen en het was ontzettend leuk om ze allemaal een paar dagen aan boord te hebben.”

Op- en afstappen in Friesland, Den Oever of in havenstadje aan het IJsselmeer?

Om enig overzicht te hebben, had Walter een programma in grote lijnen gemaakt: “De eerste groep ging op zaterdagochtend met mij aan boord en zondagavond of maandagochtend, maar net wat ze wilden, gingen ze weer naar huis. Voor de tweede groep was het spannender, want ik had geen idee waar ik maandagochtend zou liggen met het schip. Dat kon in Friesland zijn, maar net zo goed Den Oever. Gelukkig was de boot live te volgen, dus alle groepen konden in de gaten houden waar we ongeveer waren. Een dag van tevoren gaf ik aan waar we zouden liggen en dan konden mijn gasten daar rekening mee houden. Het vergde wel enige flexibiliteit van ze, want ze wisten ook niet waar ze zouden afstappen, behalve dat het waarschijnlijk niet de plaats was waar ze waren opgestapt. Hoe ze dan weer terugkwamen bij hun huis of auto, was aan hen om te bedenken”, zegt Walter lachend. “Gelukkig ging iedereen daar heel relaxt mee om en is het allemaal soepel verlopen.”

Eindelijk weer eens zeilen op het IJsselmeer en het Markermeer

“Ik wilde graag weer eens zeilen op het IJsselmeer en Markermeer. Dat heb ik sinds de middelbare school niet meer gedaan. Ik heb wel veel gezeild sinds die tijd, maar niet op die meren. Bovendien wilde ik ook graag eens droogvallen met een boot op de Waddenzee. Dus toen ben ik gaan bellen met NAUPAR. Zij hebben goed met me meegedacht en gaven aan dat de Pelikaan een geschikt schip was voor mijn reis. Mede omdat ik bijna twee meter lang ben en ik graag een schip wilde waarin ik binnen kon staan zonder steeds mijn hoofd te stoten”, vertelt Walter.

Samenwerken, samen eten, praten en herinneringen ophalen

Het leuke van om de paar dagen een nieuwe groep aan boord halen, is dat er iedere keer weer een nieuwe, frisse energie ontstaat en iedereen steeds enthousiast is om mee te helpen met het hijsen en reven van de zeilen en andere klussen aan boord.

“Op zo’n zeilboot trekt de wereld aan je voorbij en je vertraagt met z’n allen. Al zeilend ga je natuurlijk niet zo hard en bovendien moet je ervoor werken, we waren daardoor lekker bezig met z’n allen. Dat vond ik leuk: als je met z’n allen in een huis gaat zitten, trek je al snel een fles wijn open en wordt het allemaal wat passiever. Wij waren bezig en hadden daarnaast alle rust en tijd voor goede gesprekken en het ophalen van herinneringen. ’s Avonds gingen we uit eten in een haven, of we gingen barbecueën op de boot. Heel gezellig. Ik had bewust niet gekozen voor catering, want samen koken is ook gezellig en verbindend.”

Terugkijken op een uitermate geslaagde week

De vrienden van Walter vonden het erg leuk: “Sommige vrienden hadden zelf veel zeilervaring en die vonden het fantastisch om weer eens samen te zeilen, en er waren mensen die nog nooit gezeild hadden en die zag je glunderen. Iedereen heeft topdagen gehad! Veel mensen gaven ook aan dat ze de stadjes rond het IJsselmeer zo mooi vonden. Dat is leuk, want sommigen wonen er op een half uurtje rijden vandaan, maar waren dan bijvoorbeeld toch nooit in Hoorn geweest, laat staan dat ze er zeilend zijn binnengevaren. Heerlijk was het ook om ’s avonds samen aan dek zitten, gitaar erbij, kijken naar de sterren en luisteren naar het geluid van het water dat tegen de boot aan klotst.”

“Voor Texel zijn we op de Waddenzee drooggevallen en vervolgens zijn we daar de nacht blijven liggen met het schip. Een fantastische ervaring! ’s Middags loop je over de bodem van de zee, je ziet de zeehonden en ’s ochtends staat het water weer hoog genoeg om verder te zeilen.”

Topschipper

Ook over de schipper van de Pelikaan is Walter zeer te spreken: “Hij was uiterst behulpzaam en dacht altijd mee. Hij bekeek de getijden en wind om te bepalen waar we konden aanmeren voor de volgende groep. Tussendoor zorgde hij ervoor dat de hutten schoon waren en de bedden waren verschoond. Hij deed er alles aan om er voor ons een onvergetelijke ervaring van te maken, en daar is hij zeker in geslaagd!”

“Het was een prachtige week, en zeker nog eens voor herhaling vatbaar. Ik kan het iedereen aanraden om op deze manier je verjaardag te vieren. Je moet alleen wat flexibele vrienden hebben”, sluit Walter zijn verhaal lachend af.

Ook een keer mee varen?

Bekijk de Pelikaan of een van de andere schepen of neem tijdens kantooruren contact op met een van onze collega's. Zij informeren je graag over de verschillende mogelijkheden en arrangementen voor een gezellig uitje op een traditioneel zeilschip met familie, een groep vrienden en / of collega’s.

Meer lezen?

Vijf leukste bestemmingen aan het IJsselmeer I Verschillende typen schepenHoe bepaal je een mooie route?Het weer voorspellen met je zintuigenTips voor organiseren uitje I De aanlegborrel I Verjaardag op de Willem Barentsz dagtocht I Droogvallen op de Waddenzee I Bijzondere weekendjes weg I Hoe kies je het juiste schip